Leerproblemen begrijpen en oplossen

Leerproblemen begrijpen: invloed van het werkgeheugen en auditieve verwerking

In het onderwijs zien we steeds meer kinderen met leerproblemen. Maar wat is hiervan de oorzaak? Een mogelijke verklaring zou kunnen liggen in een verminderde stimulatie van auditieve verwerkingsvaardigheden, executieve functies en werkgeheugen.

Deze breinfuncties dragen bij aan het verwerven van kennis, begrip en leervaardigheden. Ze spelen een belangrijke rol in in het verminderen van leerproblemen bij kinderen.

In onze huidige maatschappij wordt het steeds belangrijker om deze functies extra te trainen. Voornamelijk omdat dit minder als vanzelfsprekend gebeurt tijdens de voorschoolse ontwikkeling. Helaas is alleen oefenen onvoldoende om deze functies goed in het brein te verankeren.

 

Leerproblemen Schema

Auditieve Verwerking en Leerproblemen

De auditieve verwerking heeft invloed op hoe het brein geluiden en spraak verwerkt en interpreteert. Dit heeft op zijn beurt invloed op taal en andere cognitieve vaardigheden.

Hier zijn enkele mogelijke effecten van een slechte auditieve verwerking op het leren wat leidt tot leerproblemen: 

  1. Problemen met taalvaardigheid: Kinderen met klankverwerkingsproblemen hebben vaak moeite met gesproken taal begrijpen en produceren. Dit kan leiden tot uitdagingen bij het leren lezen, spellen en schrijven.

     

  2. Aandachtsproblemen: Kinderen met problemen in de auditieve verwerking kunnen moeite hebben om zich te concentreren. Dit komt vooral voor in lawaaierige omstandigheden, zoals in de klas. Ze kunnen gemakkelijk afgeleid raken door achtergrondgeluiden en moeite hebben om zich te richten op belangrijke informatie tijdens het luisteren.

     

  3. Vertraagde spraak- en taalontwikkeling: Een slechte auditieve verwerking kan leiden tot vertragingen in de ontwikkeling van spraak- en taalvaardigheden. Dit resulteert in problemen bij het aanleren van nieuwe woorden, begrijpen van zinnen en opvolgen van complexe instructies.

     

  4. Leesproblemen: Problemen in de auditieve verwerking kan invloed hebben op de fonologische verwerking, wat cruciaal is voor leesvaardigheid. Kinderen kunnen het lastig vinden om klanken aan letters te koppelen. Hierdoor hebben ze moeite met het decoderen van woorden tijdens het lezen.

     

  5. Moeite met luisteren en volgen van instructies: Kinderen met auditieve verwerkingsproblemen kunnen moeite hebben met nauwkeurig luisteren en begrijpen van gesproken instructies. Hierdoor is het lastig om belangrijke details op te pikken en de juiste acties uit te voeren.

     

  6. Sociale en emotionele gevolgen: De uitdagingen die gepaard gaan met problemen in de auditieve verwerking kunnen leiden tot gevoelens van frustratie, onzekerheid en angst, vooral in sociale situaties waarin luisteren en communiceren belangrijk zijn.

     

  7. Verminderd werkgeheugen: Problemen in de auditieve verwerking kunnen ook het werkgeheugen beïnvloeden. Dit is belangrijk voor taken zoals het onthouden van instructies, het volgen van stappen in een proces en het oplossen van problemen.


Het is belangrijk op te merken dat de effecten van een slechte auditieve verwerking op leerproblemen variëren van persoon tot persoon. Deze effecten zijn afhankelijk van factoren zoals leeftijd, ernst van het probleem en  aanwezigheid van andere leer- of ontwikkelingsstoornissen.

Vroegtijdige interventie, zoals het trainen van de auditieve verwerking met een training als Dierenstapelen in combinatie met spraak- en taaltherapie, remedial teaching voor taal, lezen en spelling is dus van belang om de impact van een slechte auditieve verwerking op het leren, de ontwikkeling en dus leerproblemen te verminderen.

Executieve Functies, Werkgeheugen en Leerproblemen

Executieve functies

Dit zijn een reeks cognitieve processen die verantwoordelijk zijn voor het plannen, organiseren, prioriteren, starten en voltooien van taken, het beheersen van impulsen en het aanpassen aan veranderende omstandigheden. Ze spelen een cruciale rol bij het leren en het dagelijks functioneren.
Acoustic Pioneer’s trainingen, vooral de Elephant Memory Training, richten zich op functies als inhibitie, cognitieve flexibiliteit en werkgeheugen (auditief, visueel en executief), essentieel voor leren.
Bij kinderen met leerproblemen zien we vaak samenhang met het slecht functioneren van deze executieve functies.
Training van de executieve functies door de Elephant Memory Training kan, in combinatie met evidence based behandeling, een waardevolle bijdrage aan vermindering van leerproblemen leveren.

Werkgeheugen

Executieve functies, zoals het werkgeheugen, zijn belangrijk voor het vasthouden en manipuleren van informatie tijdens het leren. Een zwak werkgeheugen kan leiden tot moeite met het onthouden van instructies en het verwerken van complexe informatie en daarmee tot leerproblemen. Ook kan dit op zijn beurt leiden tot problemen in andere executieve functies zoals, planning en organisatie, taakinitiatie, aandacht en concentratie en probleem oplossend vermogen, waardoor kinderen moeite hebben uitdagende taken effectief aan te pakken.

Inhibitie

In de literatuur wordt inhibitie vaak geassocieerd met impulscontrole. Zwakke impulscontrole kan leiden tot onbedoelde afleiding en onderbrekingen tijdens het leerproces. Inhibitie omvat echter meer dan dat. Als een kind de inhibitiefunctie niet effectief kan gebruiken tijdens het leren, heeft het ook moeite om zich te concentreren op wat relevant is voor de taak en om irrelevante informatie buiten te sluiten. Kinderen met leerproblemen ondervinden vaak uitdagingen met deze specifieke inhibitiefunctie.

Cognitieve Flexibiliteit

Cognitieve flexibiliteit betekent dat iemand zich kan aanpassen aan nieuwe situaties en informatie. Dat vraagt schakelen van het brein. In de oefening ‘Dubbele Dieren’ van de Elephant Memory Training wordt zeer specifiek gevraagd om deze executieve functie in te zetten op het moment dat er tegelijk visuele informatie als auditieve informatie op het brein wordt afgevuurd. Dit is net als in de klas. Het brein moet dus schakelen tussen twee modaliteiten en wordt gevraagd om flexibel te reageren.


Zie onderstaande video:

Versterk en verbeter de auditieve verwerking en werkgeheugen van kinderen met leerproblemen met de trainingen van Acoustic Pioneer!

Wil je doelgericht kinderen met leerproblemen helpen en je behandeling verrijken? Ontdek de kracht van de trainingen van Acoustic Pioneer! Sommige kinderen hebben meer nodig en daar bieden wij de oplossing voor.

Onze LerendBrein cursus tot Acoustic Pioneer Coach leert je hoe je de trainingsprogramma’s effectief naast je behandeling kunt inzetten, om zo een duurzaam effect te bereiken in het leren en de klassikale omgeving. We bieden praktische handvatten om resultaten te behouden.

Een computerprogramma kan oefeningen gestructureerd en frequent genoeg aanbieden om werkelijke breinveranderingen te bewerkstelligen, waardoor kinderen vooruitgang boeken in het leren. Speciaal kinderen met leerproblemen hebben dit nodig.

De systematische Elephant Memory Training versterkt het werkgeheugen en andere executieve functies. Het fungeert als een waardevolle aanvulling op je behandeling of begeleiding en is geen op zichzelf staande behandeling.

Leerproblemen Kinderen

Kan het brein van een kind met leerproblemen wel worden getraind?

Ook al gebruik je de training als tool naast je behandeling, dan blijft de vraag over of het brein wel te trainen is.

Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat het brein plastisch is en trainbaar. Onze cursus gaat dieper in op de mechanismen van overdracht van effecten, zoals een versterkt werkgeheugen, naar functioneren en leren in de klas.

Dit vormt een cruciale focus voor jou als gecertificeerd Acoustic Pioneer Coach!

Zelfregulatievaardigheden van kinderen met leerproblemen

Kinderen met leerproblemen laten vaak geen of nauwelijks zelfregulatie vaardigheden zien. De Acoustic Pioneer trainingen bieden een onverwachte kans om de zelfregulatievaardigheden van deze kinderen te versterken.

De complexe taken in de trainingsprogramma’s dagen kinderen uit om verschillende executieve functies in te zetten, waardoor je in je begeleiding reactie-gedrag kunt observeren en begeleiden. Dit leidt tot betere zelfregulatie,  een cruciale vaardigheid om met uitdagingen en stress om te gaan.

Bij Acoustic Pioneer benutten we de kracht van training om het volledige potentieel van het brein te benutten en het leren te optimaliseren. Word een pionier in breintraining en schrijf je vandaag nog in voor de LerendBrein cursus, Acoustic Pioneer Coach!